Skatteregler vid eget företagande

Skatter verkar vara det som de flesta funderar över när det gäller att starta eget.
Så var det även för mig, och man hade hört allt från att man måste skatta bort nästan hela vinsten, till att det går att göra avdrag för allt, så att man knappt betalar skatt alls.
Det finns säkert exempel på båda dessa, men jag skulle tro att de flesta som driver ett aktiebolag, eller annat företag, skattar och gör avdrag på ett mer normalt sätt.
Mitt aktiebolag betalar skatt varje månad. Skatten är preliminär, och grundar sig på de uppgifter jag angav i ansökan av F-skattesedel.
Den preliminära skatten är lika stor varje månad under verksamhetsåret, vilket gör att jag alltid vet hur mycket pengar som kommer att gå till skatt.
Precis som jag själv lämnar in en deklaration varje år, och får ett slutskattebesked, så lämnar också bolaget in en deklaration. Sen kommer ett slutskattebesked, och man får restskatt eller pengar tillbaka precis som för privatpersoner.
Om jag ser att resultatet kommer att bli ett annat än det jag angivit kan jag anmäla ändringarna till Skatteverket, för att slippa eventuell restskatt, eller för att slippa betala in för mycket pengar.
När jag tar ut min lön ur bolaget, måste jag också se till att bolaget betalar arbetsgivaravgifter på mina löneuttag. Bolaget måste alltså betala avgifterna för mig, precis som för anställda.
På så sätt har jag, som ägare av bolaget, samma sociala skydd som jag hade som anställd.
Arbetsgivaravgiften är i dagsläget 31,42 %.
Det är alltså en del att hålla reda på när man har bildat ett aktiebolag. Kontakten med olika myndigheter är också lite mer frekvent än de var som anställd privatperson.
I första hand är det väl Skatteverket och Bolagsverket som jag har mest kontakt med. Övriga kontakter med myndigheter och organisationer beror till stor del på vilken verksamhet företaget bedriver.
Det finns ju verksamheter som kräver tät kontakt med olika tillsynsmyndigheter till exempel, men i mitt fall är det än så länge mest de två verken det handlat om.
Och då är det i första hand årsredovisning och skatter det gäller. Och så har jag förstås fått anmäla till Bolagsverket att vi gjorde en ändring i styrelsen, när Peter flyttade till USA och vi fick in O.P istället. Allt sådant måste anmälas, så att man hela tiden har korrekt fakta registrerade.
Nu låter det som om jag ägnar 24 timmar om dygnet åt mitt bolag, för jag arbetar ju heltid i verksamheten också.
Men, faktum är att jag inte gör allt själv. Jag har valt att ta hjälp med bokföring och årsredovisning och sådant. Kanske jag tar hand om det själv när jag blivit varm i kläderna, men åtminstone de första åren tänker jag anlita professionell hjälp. Då vet jag att allt går rätt till, och jag slipper onödiga bekymmer med felaktiga redovisningar eller glömda papper. Jag tycker det är väl investerade pengar, och kan själv ägna mig åt företagets huvudsakliga verksamhet.